De liefde voor grafisch vormgeven heeft Feike de Keijzer met de paplepel ingegoten gekregen. Samen met haar man en vader is ze eigenaar van Boek|Design. Kenmerkend voor alle producten die ze samen maken is dat het bijna opzichzelf-staande kunstwerken zijn.

‘Het maken van mooie boeken en tijdschriften, dat is de hoofdspecialisatie van Boek|Design’, vertelt Feike de Keijzer, artdirector en, samen met echtgenoot Corné en vader Frans Jansen, eigenaar van het op Landgoed Kraaiveld in Woudrichem gevestigde grafisch ontwerpbureau en uitgeverij. ‘Maar,’ voegt ze daar onmiddellijk aan toe, ‘behalve historische, jubileum- of kunstboeken voor bedrijven, stichtingen, of particulieren, ontwerpt Boek|Design ook jaarverslagen, brochures en logo’s. De  variatie is groot. En als wij eenmaal aan de slag gaan, leggen we ons hart en ziel erin.’

Uniek is dat Boek|Design, dat Frans en Gertruda Jansen vijfendertig jaar geleden zijn gestart, vanaf het allereerste tot het allerlaatste moment, bij de totstandkoming van het product betrokken is: van vormgeving, tot uitgeven, tot distributie (onder imprint van Pictures Publishers). ‘Op basis van wat de klant wil bepalen wij hoe het boek, de catalogus of poster eruit komt te zien. Daarbij realiseren wij ons als geen ander dat elk product, elke inhoud van een boek zijn eigen eisen stelt qua grootte, stijl, typografie en kleur.’

‘Vanzelfsprekend worden ook andere vakmensen bij het creatieve proces betrokken. Bij Boek|Design hebben we een rijk netwerk.’ Feike: ‘natuurlijk wordt samengewerkt met mijn vader Frans Jansen. Hij is grafisch ontwerper, fotograaf en een fantastische collega. De inwoners van Altena kennen hem vermoedelijk van Honderd jaar Bergsche Maas en Woudrichem Stad en Land. Maar,’ vervolgt ze, ‘aan bijvoorbeeld het Golden Earring-boek uit 2005, dat landelijk veel aandacht heeft gekregen, hebben ondermeer Anton Corbijn, Bart Chabot en Joost Zwagerman hun medewerking verleend: niet de eerste de besten.’

De boeken bezitten nog de bijzondere driedimensionale kwaliteiten waar geen digitaal product tegenop kan: ze zijn letterlijk zwaar, rijkelijk geïllustreerd en vormen bijna opzichzelfstaande kunstwerken. In de VPRO-serie Van Dis in Indonesië (2012) pakte Adriaan van Dis tijdens een bezoekje aan de Balinese boekwinkel Ganesha niet voor niets Bali in the 1930’s uit de schappen ter illustratie van een mooi documentair beeldverhaal.

Behalve de boeken zijn ook de klanten van Boek|Design verspreid over de hele wereld. Grote namen waarvoor ondermeer opdrachten zijn uitgevoerd, zijn KLM, Océ NV en Nuon. Meest verguld is Feike echter met het Handboek Tijdschrift, dat sinds zijn verschijning in 2011 intensief binnen het werkveld wordt gebruikt en binnenkort zijn derde herziene druk beleeft. ‘Het maken daarvan,’ licht Feike toe, ‘was een droom. Mijn passie voor boeken en tijdschriften kon ik daarin helemaal kwijt. Ik ben bevoorrecht dat ik van mijn hobby mijn werk heb kunnen maken.’

Eigenaren nieuwe landgoed

| Corné de Keijzer (commercieel directeur) en Feike de Keijzer-Jansen (artdirector)